pliakisτου Μανώλη Πλιάκη*
Η περίοδος της νηστείας, πέρα από το θρησκευτικό της χαρακτήρα, είναι ταυτοχρόνως ιδιαιτέρως σημαντική από διατροφικής άποψης. Θα πρέπει τα άτομα που νηστεύουν να προσέχουν ιδιαίτερα τους συνδυασμούς αλλά και την ισορροπία των τροφών τους ώστε να διατρέφονται υγιεινά χωρίς ελλείψεις θρεπτικών συστατικών.

Παρακάτω παρουσιάζονται 10 ενδεικτικές και απλές συμβουλές για την περίοδο της νηστείας:
1. Μην ξεχνάτε να καταναλώνετε 3 έως 5 γεύματα την ημέρα. Βοηθά στον κορεσμό και στην ρύθμιση της πείνας ανάμεσα στα γεύματα και ρυθμίζεται καλύτερα η πρόσληψη των θερμίδων.
2. Τρώτε φρούτα και λαχανικά. Προσφέρουν βιταμίνες, βοηθούν στην καταπολέμηση της δυσκοιλιότητας και περιέχουν άφθονα μεταλλικά στοιχεία.
3. Μαγειρέψτε τα όσπρια μαζί με το ρύζι (π.χ. φακόρυζο), ώστε ο οργανισμός σας να προσλάβει την καλύτερη δυνατή ποσότητα φυτικής πρωτεΐνης για τις ημέρες της νηστείας.
4. Καταναλώστε λαδερά όπως π.χ. φασολάκια, μπάμιες κλπ. για να σας προσφέρουν γεύση, φυτικές ίνες αλλά και πολύτιμες βιταμίνες
5. Μην ξεχνάτε να πίνετε νερό (τουλάχιστον δύο λίτρα ημερησίως) γενικότερα, αλλά και στην διάρκεια της νηστείας ειδικότερα. Συνήθως σε τέτοιες περιόδους, καταναλώνονται πολλές φυτικές ίνες οι οποίες δεν θα μπορέσουν να απορροφηθούν σωστά εάν δεν καταναλώνετε αντιστοίχως και αρκετό νερό.
6. Μην ξεχνάτε να αθλείστε! Η περίοδος της νηστείας πολλές φορές μπορεί να οδηγήσει σε επιπλέον πρόσληψη βάρους λόγω της αυξημένης ή υπερβολικής κατανάλωσης υδατανθράκων (μακαρόνια, ρύζι, πατάτες κλπ.) και της ταυτόχρονης απουσίας πρωτεϊνών (κρέας, κοτόπουλο, τυρί, γαλακτοκομικά). Η τακτική φυσική δραστηριότητα συμβάλλει στην σταθεροποίηση του βάρους.
7. Προσέξτε τις ποσότητες φαγητού που καταναλώνετε καθώς πολλές φορές λόγω πείνας μπορεί να τρώτε περισσότερο από όσο χρειάζεστε. Ιδιαίτερη προσοχή θα πρέπει να δοθεί στις ποσότητες του ψωμιού, των ζυμαρικών και των ξηρών καρπών!
8. Εάν αποφασίσετε να κάνετε νηστεία για 40 ημέρες καλό θα ήταν να απευθυνθείτε σε κάποιον ειδικό διατροφολόγο-διαιτολόγο για να σας σχεδιάσει τα εβδομαδιαία διαιτολόγια ανάλογα με τις ανάγκες σας, ειδικότερα εάν έχετε χαμηλό σίδηρο ή προβλήματα οστεοπόρωσης.
9. Προσοχή στην κατανάλωση ξηρών καρπών. Περιέχουν μεν αρκετά θρεπτικά συστατικά, ιδιαίτερα εάν είναι ανάλατοι και άψητοι, αλλά πρέπει να καταναλώνονται σε συγκεκριμένη ποσότητα γιατί περιέχουν πολλές θερμίδες.
10. Προσπαθήστε να καταναλώσετε το πασχαλινό γεύμα με σύνεση. Μην ξεχνάτε ότι μετά από περιόδους νηστείας, ιδιαίτερα εάν είναι 40 ημερών, είναι πολύ δύσκολο για το στομάχι αλλά και για τον ίδιο τον οργανισμό να καταναλώσει ξαφνικά ένα πιάτο μαγειρίτσα και την επόμενη ημέρα αρνί! Συνεπώς, καλό θα ήταν, ειδικά εάν είστε άτομα που αντιμετωπίζετε παθολογικά προβλήματα, να εισάγετε σταδιακά τις ποσότητες των τροφών που στερηθήκατε κατά την διάρκεια της νηστείας. Η γνώμη βέβαια ενός ειδικού είναι πάντα χρήσιμη!

ειναι ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΟΣ-ΔΙΑΤΡΟΦΟΛΟΓΟΣ*
ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ
www.pliakis.gr