Επικοινωνία

Μπορείτε να στείλετε το κείμενο σας στο info@vetonews.gr & veto910@otenet.gr. Τηλ. 6947323650

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

pliakisτου Εμμανουήλ Πλιάκη*

Είναι γεγονός ότι διανύουμε μια περίοδο οικονομικής ύφεσης και όλοι επιδιώκουμε να εξοικονομούμε χρήματα και να περιορίζουμε τις σπατάλες. Για να τραφούμε υγιεινά, δεν χρειάζεται να κάνουμε πολλές απερίσκεπτες σπατάλες, αφού πολλά βασικά τρόφιμα είναι σε προσιτές τιμές. Είναι στο χέρι μας, να αξιοποιήσουμε κατάλληλα τα τρόφιμα, έτσι ώστε να μην μας περισσεύει φαγητό, αγοράζοντας όσα τρόφιμα χρειαζόμαστε περιορίζοντας τις δαπάνες, χωρίς όμως να υποβαθμίζουμε την ποιότητα της καθημερινής μας διατροφής.

 

Mέχρι το περασμένο καλοκαίρι, οι περισσότεροι καταναλωτές που έκαναν τα εβδομαδιαία τους ψώνια στα σούπερ μάρκετ και στις λαϊκές αγορές, στον φούρνο ή στο χασάπη, ίσως αγνοούσαν πόσο κόστιζε ένα κιλό χοιρινό, τα λαχανικά και τα φρούτα της οικογένειας, ακόμη και το ψωμί της ημέρας. Να όμως που η κρίση, ο φόβος της χρεοκοπίας, οι αμοιβές που συρρικνώνονται και κυρίως τα αλλεπάλληλα φοροεισπρακτικά μέτρα, μας εξανάγκασαν να ασχολούμαστε και με το κόστος της καθημερινής μας διατροφής.

Οι επιπτώσεις της κρίσης στο πιάτο μας...

Επιστημονικά στοιχεία δείχνουν σήμερα ότι το χαμηλό οικονομικό επίπεδο και η οικονομική δυσχέρεια στην Ευρώπη έχουν άμεσο αντίκτυπο στη διατροφή και κατ' επέκταση, στο επίπεδο υγείας του πληθυσμού. Στοιχεία που προκύπτουν από μια μεγάλη ανάλυση των περισσότερων μελετών για την οικονομική κατάσταση και τις διατροφικές συνήθειες, η οποία πραγματοποιήθηκε από ερευνητές του Πανεπιστημίου του Κόβεντρι και δημοσιεύτηκε στην επιθεώρηση «Public Health Nutrition», δείχνουν ότι η οικονομική πίεση μειώνει την ποιότητα της διατροφής. Σε περιόδους έντονης οικονομικής δυσχέρειας, ο κόσμος τρώει λιγότερο υγιεινά, δεν έχει ποικιλία στις τροφές που καταναλώνει, με αποτέλεσμα να παρατηρούνται ελλείψεις σε βι¬ταμίνες και συστατικά, όπως η βιταμίνη C, το φυλλικό οξύ, ο σίδηρος, ο ψευδάργυρος και το μαγνήσιο, κυρίως λόγω της χαμηλής κατανάλωσης φρέσκων φρούτων και λαχανικών, κρέατος και ψαριών. Ειδικότερα, αναφορικά με την Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία από τη μελέτη «ΑΤΤΙΚΗ», που πραγματοποιήθηκε από το Τμήμα Επιστήμης Διατροφής-Διαιτολογίας του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου σε συνεργασία με την 1η Καρδιολογική Κλινική της Ιατρικής Σχολής του ¬Πανεπιστημίου Αθηνών, το χαμηλό οικονομικό επίπεδο σχετίζεται άμεσα και ισχυρά με ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες και παχυσαρκία.

Έτσι, από τα υπάρχοντα στοιχεία διαπιστώνεται:

● Έντονη στροφή προς την κατανάλωση γρήγορου φθηνού φαγητού, το οποίο είναι πλούσιο σε αλάτι και κορεσμένα λιπαρά.

● Προτίμηση κατεψυγμένων προϊόντων σε σχέση με φρέσκα.

● Μείωση της κατανάλωσης τροφών όπως το ψάρι και το κρέας.

Μερικοί βασικοί κανόνες για εξοικονόμηση χρημάτων στο φαγητό

Για την αποφυγή των παραπάνω δυσμενών για την υγεία μας επιλογών, εντός ενός χαμηλού σχετικά οικονομικού πλαισίου κατανάλωσης, χωρίς ωστόσο να μειώνουμε την ποιότητα των επιλογών μας, προτείνονται τα κάτωθι:

• Αγοράζετε πάντοτε φρούτα και λαχανικά εποχής. Εκτός του ότι τα εποχιακά φρούτα και λαχανικά έχουν λιγότερα φυτοφάρμακα και λιπάσματα, είναι και πιο φτηνά επειδή έχουν χαμηλότερο κόστος παραγωγής.

• Δεν χρειάζεται να ξοδεύετε τα λεφτά σας σε βιολογικά προϊόντα, αφού και τα συμβατικά, αντίστοιχα προϊόντα έχουν ισάξιες θρεπτικές ουσίες.

• Φτιάξτε ένα εβδομαδιαίο πρόγραμμα διατροφής για την οικογένεια σας, ούτως ώστε να μην αγοράζετε περιττά υλικά από το σουπερμάρκετ, αλλά να παίρνετε μόνο τα υλικά που θα σας χρειαστούν για να μαγειρέψετε στη διάρκεια της εβδομάδας. Προσπαθήστε να υπολογίζετε σωστά τη ποσότητα φαγητού που θα μαγειρέψετε για να μη σας περισσεύει φαγητό. Μια επίσκεψη στο διαιτολόγο θα σας βοηθήσει να αποκτήσετε το ιδανικό διαιτολόγιο.

• Να θυμάστε ότι πρέπει να καταναλώνουμε τουλάχιστον 2 φορές την εβδομάδα όσπρια. Τα όσπρια είναι και φθηνά και πολύ θρεπτικά.

• Περιορίστε το κόκκινο κρέας σε μερικές φορές το μήνα. Είναι πλούσιο σε κορεσμένα λιπαρά και χοληστερόλη που επιφέρει επιπτώσεις στην υγεία και στη τσέπη σας.

• Αν σας μείνει φαγητό, προσπαθήστε να το χρησιμοποιήσετε ξανά για να φτιάξετε ένα άλλο πιάτο ή να το καταναλώσετε την επόμενη ημέρα. Για παράδειγμα, αν φτιάξετε μακαρόνια με κιμά και σας περισσέψει ο κιμάς, φτιάξτε μουσακά. Αν δεν θέλετε να τον καταναλώσετε αμέσως, βάλτε τον στην κατάψυξη και φάτε τον άλλη μέρα. Αν σας μείνουν όσπρια τη μια μέρα, την επόμενη μέρα μπορείτε να κάνετε σαλάτα και να βάλετε μέσα όσπρια. Αν έχετε αγοράσει πολλά λαχανικά και κινδυνεύουν να χαλάσουν, επωφεληθείτε από μια θρεπτική χορτόσουπα.

• Το γρήγορο έτοιμο φαγητό είναι συνήθως και πολύ ανθυγιεινό, αφού είναι πλούσιο σε κορεσμένο λίπος, χοληστερόλη και συντηρητικά, και φτωχό σε βιταμίνες και φυτικές ίνες. Τρώγοντας απ' έξω βάζουμε στον οργανισμό μας πολλές κενές θερμίδες και λίγες θρεπτικές ουσίες. Μπορεί στο μάτι το γρήγορο φαγητό να φαίνεται πιο φτηνό, αλλά στην πραγματικότητα δεν είναι. Ιδανικό θα ήταν να πραγματοποιείτε μία έξοδο τη βδομάδα για φαγητό όπου η καταλληλότερη επιλογή θα ήταν μια μερίδα φιλέτο άπαχου κρέατος (π.χ. κοτόπουλο) συνοδευόμενο από μία σαλάτα εποχής.

• Μην ξεχνάτε ότι αν τρέφεστε υγιεινά, και με λιγότερες ποσότητες φαγητού μειώνετε τις πιθανότητες σας για διάφορες παθήσεις. Άτομα που καταναλώνουν πολλά φρούτα και λαχανικά και έχουν διατροφή μειωμένη σε κορεσμένο λίπος, έχουν λιγότερες πιθανότητες για καρδιοπάθειες, διαβήτη και καρκίνο.


*ο Πλιάκης Εμμανουήλ είναι Διαιτολόγος-Διατροφολόγος RD,Msc*, Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο Αθηνών

www.pliakis.gr